salar-auta

v Blog

Dakar 2015

Jako několik posledních let, i letos jsem v lednu sledoval nejslavnější cross-country rally: Dakar. Od roku 2009 se jezdí v Jižní Americe, protože v Africe byla špatná bezpečnostní situace (ročník 2008 byl zrušen).

Napíšu malé shrnutí se spoustou odkazů, ke kterým se jistě půjde vrátit i za rok při sledování dalšího ročníku.

Zajímavosti ročníku 2015

Motorky

Jasným favoritem byl loňský vítěz Marc Coma, kterého ale pořádně prohnala nová generace v čele s Barredou Bortem (ten měl ale technické problémy a o vedení přišel) a nováčci jako např. Toby Price (skončil celkově 3.). Coma ale vítězství dokázal obhájit.

moto

V druhé polovině soutěže se hodně předvedli Slováci Štefan Svitko (celkově dojel 5.) a Ivan Jakeš (celkově 8.), kteří dokázali v etapách jezdit mezi top 10 (Jakeš dokonce dvě etapy vyhrál).

Mezi čechy nejvíc zazářil nováček na Dakaru, ale zkušený motorkář, Onřej Klymcziw, který dojel na 20. místě celkově a 4. mezi nováčky. Dařilo se i dalším: 24. David Pabiška, 30. Milan Engel a 39. Jan Veselý. Ten dokonce jel v kategorii Marathon, což znamená, že na motorce nesmí vyměnit za celou dobu soutěže některé základní díly a se servisem mu nesmí nikdo pomáhat. Ještě těžší je pak kategorie Malle Moto, kde závodníci mohou mít pro servis jen jednu bednu, kterou jim organizátoři převezou vždy do místa dalšího bivaku. Závodníci pak mají v bivaku vyhrazen prostor, kde jsou kontrolováni, jestli jim opravdu nikdo s ničím nepomáhá. To můsí být opravdu náročné: přes den jet stovky km, pak si sám opravit motorku, trochu se vyspat a druhý den brzy ráno opět nastupovat do etapy. V hodnocení kategorie Marathon se Jan Veselý umístil na 4. místě!

Za zmínku ještě stojí nejlepší ženská závodnice Laia Sanz, která se letos probojovala v konečných výsledcích až do top 10, i když ji v poslední etapě Ivan Jakeš odsunul na 9. místo.

Laia Sanz

Laia Sanz

Další fotky a videa této motorkářky nechám k vašemu samostudiu;)

Auta

Vítěz předloňské etapy Cyril Despres, který už má na kontě 5 vítězství (dvě ještě v Africe) letos přestoupil do kategorie automobilů. To není nic zvláštního, spoustu motorkářů to dělá, protože Dakar na motorce je obrovsky náročný. Moc mu to zatím v autě nejde, v každém rozhovoru povídal o tom, jak se s autem sžívá.

Do stejného teamu jako Despres se nechal přemluvit ostřílený závodník Stéphane Peterhansel, který už v minulosti dokázal vyhrát na motorce i v autě. V totožném Peugeotu jel i Carlos Sainz, známý z WRC.
Peugeot pro Dakar postavil zbrusu nový speciál 2008 DKR, který testovali všichni tři jezdci, ale nejeli s ním žádný závod. To se asi docela projevilo, protože Carlos Sainz odstoupil ze soutěže pro poruchu a favorit Peterhansel dojel na 11. místě. Uvidíme, jestli se favorité nechají teamem přesvědčit i pro ročník 2016 a jak si auta povedou.

peugeot-2008-dkr

Peugeot 2008 DKR a Peterhanzel, Despres a Sainz

V kategorii automobilů neměla Česká Republika zastoupení. Josef Macháček ale v Dakarských ozvěnách sliboval, že příští rok už by opět startovat měl. Letos se mu pravděpodobně nepovedlo sehnat dost finančních prostředků pro svou buginu. Josef Macháček je jinak zkušeným dakarákem z kategorie quadů, kterou několikrát vyhrál. Čtyřkolky si vždy stavěl sám a stroje z jeho dílny používal např. polský závodník Rafal Sonik (letos vyhrál). Pořadatelům se ale zdály až moc dobré a zpřísnili technické předpisy pro čtyřkolky, což v (tuším) předloňském roce diskvalifikovalo jak Macháčka tak Sonika. Po těchto tazích ASO zůstala poměrně hořká pachuť, ale Dakar ja soukromý závod a pravidla určuje organizátor..

Kamiony

V ČR máme Dakar nejvíc spojen s kamiony, díky šestinásobnému vítězi Karlu Lopraisovi. Dnes závodí jeho synovec Aleš Loprais, který měl už loni problémy s technickou přejímkou své tatrovky Královna 69, kterou mu letos do soutěže pořadatelé vůbec nepovolili. Proto se nechal najmout teamem MAN, kde měl výhodu zázemí velkého teamu snad se třemi kamiony na trati. Je obdivuhodné, že si rychle dokázal zvyknout na úpně jiné auto a dojet celkově 4. První tři místa obsadili poslední dobou neporazitelní rusové s Kamazy, takže Loprais může hovořit o úspěchu – byl nejlepší z nekamazů:).

MAN Aleše Lopraise

MAN Aleše Lopraise

Jedinou českou Tatrou v soutěži tak letos byl Martin Kolomý, který měl dokonce oficiální tovární podporu Tatry. I přes pár technických problémů dokázal dojet na 7. místě.

Martin Kolomý s bratry Kiliánovými před jejich Tatrou FatBoy

Martin Kolomý s bratry Kiliánovými před jejich Tatrou FatBoy

Naopak trochu nevyrovnané výsledky podával team Bonver Dakar Project, který měl českou posádku s řidičem a zároveň šéfem teamu Tomášem Vrátným (celkově 14.), teamová jednička měl být Kazach Artur Ardavichus (22.), kterému se nevyhnuly ani technické problémy, ani havárie a chyby (aspoň má vtipnou profilovku na oficiálním webu Dakaru). Ve třetí Tatře potom jeli Poláci s pilotem Robertem Szustkowskim, dokázali svoji teamovou jedničku v celkovém pořadí také překonat a skončili 19.
Na to, kolik evidentně do Bonver Dakar Projectu sponzor (majitel kasín) sype peněz, a o jak velkých očekáváních vždy Tomáš Vrátný mluví, jsou to rozporuplné výsledky. Budu věřit, že příští rok team bude mít víc potřebného štěstí a víc se předvede.

tatry-bonver

Všechny 3 Tatry typu Jamal Bonver Dakar Projektu

Příjemným překvapením byl Martin Macík jr., který na Dakaru startoval už potřetí, ale prvně za volantem. Řídil Liazku, která mu bohužel v páte etapě vypověděla službu a do cíle musel jet po asistenční trase, což znamenalo neprojet některé CP. To znamená diskvalifikaci, kterou pořadatelé potvrdili až po 6. etapě, kterou Martin ještě absolvoval, protože před jejím startem neměli organizátoři dostatek času vyřídit všechny prohřešky a diskvalifikace. Zbytek závodu absolvovala tato posádka po asistenční trase a sbírala zkušenosti na příští ročník.

liaz-macik

Liaz Martina Macíka jr.

Ve výsledcích kamionů jsem objevil ještě dvě tatry, o kterých na ČT, nebo v jiných médiích, které jsem sledoval, nepadlo snad ani slovo: na 25. místě skončila nizozemská posádka a na 29. místě česko-slovenská. Budu se na ně příští rok muset víc zaměřit.

tatra-phoenix

Zrovna převrácená nizozemská Tatra Phoenix

Terén

Novinkou Dakaru 2015 byla návštěva Bolivie. Jak už jsem psal výš, tak Dakar je soukromý závod, účastníci prochází výběrem a závod se jede v Jihoamerických zemích, které jsou mu nakloněny. Vypadá to, že někdy i na úkor kvality tratí, nebo bezpečnosti závodníků

Mnoho účastníků si letos stěžovalo na vysoké nadmořské výšky – ke 4000 m.n.m. Používaly se kyslíkové masky, motory ztrácely výkon. Horské cesty nad hlubokými průsmyky jsou také extrémně nebezpečné.

V Bolivii se jedna etapa startovala na solné pláni Salar. V kategorii automobilů to bylo velmi zajímavé, startovalo vždy několik aut naráz a fotografie, nebo videa z vrtulníků byly opravdu krásné. Horší to měli motorkáři o den později, kdy byla mlha, zima a pršelo. Mnoho, i špičkových jezdců, se v mlze ztratilo, protože se nebylo podle čeho orientovat. Spoustu lidí bylo podchlazených a motorky dostaly neskutečně zabrat od stříkající slané vody.

Na letošním Dakaru na účastníky také čekaly dvě maratonské etapy. To znamená, že závodníci mezi dvěmi etapami spí v jiném bivaku, než jejich asistence. Vše si musí opravit sami (tak jako kdyby byli v kategorii Malle Moto). To se stalo osudným právě v té době vedoucímu Barredu Bortovi, který zlomil řidítka. Do maratonského bivaku sice dojel, ale tam mu musel dát svá řidítka jiný jezdec jeho teamu (plnící úlohu „nosiče vody“ = poskytnutí pomoci lepšímu jezdci stejného teamu), který byl kvůli tomu diskvalifikován. Bareda touto ztrátou pak přišel o vedení v závodě. Druhý den mu navíc motorka pořádně nestartovala a asi 200km ho jiný kolega táhnul na kurtě..

Sledování rally

V těch 14ti dnech, kdy se Dakar jede, je poměrně dost informací. Česká Televize přebírá sestřih každého závodního dne, který Jiří Zíta zajímavě komentuje.

Letos všechny české teamy v soutěži vytvářely poměrně hodně kvalitního videomateriálu, který byl v sestřizích také použit (já to vždy viděl podruhé, protože jsem sledoval Youtube:). Když jsem jednou nebyl doma a sledoval u tchána etapu v podání Eurosportu, přišly mi informace chudší a oficiální sestřih nebyl o nic rozšířen.

Youtube kanály českých teamů:

Na Facebooku jsem si vytvořil seznam FB stránek českých a slovenských teamů, kam dávají hodně informací. Můžete ho sledovat. Teď už jsem ho z „Dakar“ přejmenoval na „Rally“, protože přidávám i teamy, které aktuálně jedou např. Budapest-Bamako rally.

Rally FB list

Rally FB list

Dál je tu oficiální Twitter @dakar, kde jsou v průběhu závodu zveřejňovány výsledky, i fotografie a občas nějaká zajímavost. Pod hashtagem #dakar2015 jsem objevil spoustu fotek z trati od přihlížejících, i kanály mnoha teamů s fotkami z trati i zákulisí. A samořejmě web dakar.com s oficiálními výsledky i krátkými aktuálními informacemi z každé etapy.

S teamem Bonver Dakar Project se letos vydal fotit i Martin Kozák, kterého jsem sledoval už dřív, pro jeho netradiční sportovní fotky. Na svém Facebooku psal každý den pár řádek o útrapách dakarského fotografa. Jeho výsledné album zpracovaných fotek je krásné.

Opravdu erudované komentáře se objevovaly na kamioňáckém fóru, ale sledovaní pro mě bylo už moc náročné, takže to jsem vzdal:).

I když v Čechách se nejvíc sledují kamiony, motorkářů startovalo letos opravdu hodně, a na Facebooku fanoušků kategorie motocyklů bylo každý den plno informací. Tomáš Kocanda s dalšími potom psal blog se shrnutím každé etapy, kde byly mnohdy také hodně zajímavé informace, nebo aktuální rozhovory s jezdci přímo z Jižní Ameriky.

Africa Eco Race

Z bezpečnostních důvodů se rally Paříž – Dakar v roce 2009 přesunula do Jižní Ameriky. Stávalo se totiž, že závodníky zajmul některý africký kmen, který byl třeba s jiným ve válce. Kvůli tomu, že tato rally je velmi známá a sledovaná, se snažili dostat výkupné, nebo jiné výhody.

Mnohým ale závodění v Africe chybí. Jižní Amerika totiž nabízí také zajímavé terény, ale poušť Atakama je oproti africkým pouštím malá a velká část rally se jede po rychlých pistách a také se jezdí ve vysokých nadmořských výškách v horských terénech. Proto se dodnes jezdí v Africe menší závody.

america-vs-africa

Údajný rozdíl rally v Jižní Americe a Africe

Bohužel až letos jsem zaregistroval Africa Eco Race, který jezdí hlavně Tomáš Tomeček. Už 3x ho se svou Tatrou dokázal vyhrát! Jeho team se podílí i na chodu soutěže tím, že poskytuje 2 kamiony Balais, které mají za úkol zachraňovat a odvážet auta, která kvůli technickým potížím uprostřed pouště musí závod vzdát.

tomecek2015

Tatra Tomáše Tomečka v cíli Africa Eco Race 2015 (3. místo)

Letos nebylo mediální pokrytí tohoto závodu valné. Jen pár tweetů od Tomáše Tomečka a závěrečný sestřih od alesco.cz z oficiálních materiálů pořadatele. V roce 2014 se Jan Husák a Vojtěch Morávek dostali s teamem Tomáše Tomečka přímo do Afriky a točili tam každodenní sestřih. Bylo to spíš o jejich cestě po asistenční trase, občas někde potkali závod, ale i tak to bylo moc pěkné:). Snad se jim podaří příští rok jet zase.

Sen o Dakaru

V průběhu ledna 2015 se v době konání Jihoamerického Dakaru vydala na cestu ještě jedna expedice: Sen o Dakaru, což byl projekt, který si dal za cíl dovézt legendární Liazku se startovním číslem 627 do Afriky k Růžovému jezeru. Toto auto bylo totiž první Československý stroj, který absolvoval rally Paříž – Dakar. Až o rok později připravila svůj speciál také Tatra, na které poprvé v roce 1988 Karel Loprais zvítězil.

Dnes byla Liazka vystavena před galerií Fénix, kam jsem se na ní byl podívat. Díky této expedici a jejímu Facebooku jsem se také dozvěděl o knížce Paříž – Dakar vydané v roce 1988, kde jsou krásně popsané první ročníky Dakaru, kterých se čechoslováci zůčastnili. Sehnal jsem si ji na Aukru a dnes si ji nechal od Jiřího Moskala podepsat. Ten se totiž účastnil XII. ročníku Dakaru, s Lizakou ho úspěšně dokončili a letos v lednu do Dakaru opět úspěšně dojeli se stejným autem po 30 letech!

 

Dakar mě baví sledovat hlavně kvůli tomu, že je to cross-country rally. Není to jako objet pár okruhů v F1, závodníci se musí vypořádat se stupňující se únavou, musí udržovat svoje auto, většina jich spí na zemi vedle něj (nebo často vůbec). Opravy se často odehrávají v polních podmínkách na trati a závodníci si mezi sebou pomáhají, protože neví, co se může přihodit zítra jim.

Uvažuji o tom, že příští rok budu průběh Dakaru popisovat na nějakém Twitter/Facebook kanále, nebo si udělám malý blog. Uvidíme:)

Čekání na příští rok si můžeme zkrátit sledováním WRC rally, ke kterému se vám bude hodit mobilní aplikace mého kamaráda Rally4NOW.

P.s.: použité fotky jsou z webu teamů, na které tu uvádím hromadu odkazů, takže snad mě nikdo nezažaluje:)

Líbilo se? Tak to sdílej, dík:)Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Komentáře

Komentář

  1. Parádní souhrn! Díky moc.
    U Čt mi celkem vadí hodně časté opakování záběrů a informací. A přitom nejzajímavější informace se člověk dozví až z facebookových stránek (např video co si na sebe obléká motorkář za chrániče a doplňky, nebo rozbor motorky).
    Třeba mně nestačí informace, že Loprais „neudělal technickou“ na své Královně. Mně spíš zajímá proč – byly to brzdy? Výkon nebo rozměry? Bezpečnostní prvky? Co konkrétně Vadilo.
    Ještě jednou díky, fakt parádní čtení.

    • Díky, jsem rád, že se líbí:)

      Opakující se záběry na ČT mě taky štvou, ale zase chápu, že pořadatelé si nejvíc všímají top10 v každé kategorii, takže záběrů jízdy našich potom není tolik. Oproti minulým rokům to letos ale bylo opravdu lepší tím, že každý team vytvářel videa z každé etapy a dával je na Youtube. Třeba mě hodně baví video od Bonver Dakar Projectu, jak měnili kolo: https://www.youtube.com/watch?v=bJF3mt6r_ao. Je pěkné, že na takových záběrech pak člověk vidí rally zblízka, ne jen záběry z vrtulníku, jak to relativně bezproblémově jede top10:).

      Úplně jsem zapoměl přidat odkaz na svůj Facebook list, kam jsem si shromáždil všechny zajímavé FB kanály teamů. Už jsem ho z „Dakar“ Přejmenoval na „Rally“, protože teď se jede např. Budapest-Bamako rally: https://www.facebook.com/lists/10205483342505586. Doplním do článku.

      Co se týká Lopraise, tak se mi zdá, že měl vždycky v průběhu závodu nejmíň informací, ale pod tlakem ostatních teamů to taky zlepšuje. Ohledně nepovolení Královny 69 to vypadá jen na výmysl ASO, protože v ostatních soutěžích s tím problém nemají: http://www.loprais.cz/dakar/cz/aktuality/377-loprais-spojil-sily-s-holandany-dakar-pojede-s-manem